24.7.13

Farger! Fargemuligheter!

I barnejakka Villsauene på Runde er det brukt seks forskjellige gule- mot grønne nyanser, i Jamieson's Shetland Spindrift mot hvit som bakgrunnsfarge. Fordelen med Spindrift er ikke bare at det er rein ull og kommer i mange farger, men også at nøstene kommer i 25 gram - som det danske garnet Holst for øvrig, som ligner mye på Spindrift.


Og da kan man rett og slett leke seg litt med farger. Det hadde ikke vært like overkommelig å kjøpe 7 farger av for eksempel MadTosh, Skinny Bugga! eller Wollmeise - selv om det ville vært ypperlig valg det også, så mange fine farger som de har. Kanskje i rester?

Men gult og grønt er jo bare én mulighet da, i en sånn jakke. Hva med blå nyanser, eller lilla? Eller hadde det ikke vært fint med en rekke brune villsauer?


Og mens jeg er i gang med forslag, hva med røde sauer, kanskje mot en mørk bakgrunn? Eller hva med grønne?


Siden jeg har sagt a så skal jeg si b også, her kommer fargenavnene på bildene, alt er i Jamieson's Shteland Spindrift.

Blå: Clyde Blue, Delph, Lagoon, Aqua, Caspian, Mermaid
LillaAdmiral Navy, Dusk, Moorland, Rosewood, Lomond, Twiligh
BruneExpresso, Walnut, Burnt Umber, Tundra, Mogit, Mooskit
Røde: Raspberry, Madder, Redcurrant, Maroon, Chestnut, Plum
GuleGold, Chartreuse, Autumn, Scotch Broom, Pistachio, Old Gold (eller kanskje Yellow Ochre)
GrønnFern, Leprechaun , Leaf, Spruce, Moorgrass, Laurel 

Og garnet kan kjøpes via nettet, her, og hvis du skulle befinne deg i London, på Loop i Camden Town.

6 kommentarer:

  1. Morsomme fargeforslag, og det er veldig lurt med merker som fører 25-grams-nøster

    SvarSlett
  2. Mitt favorittgarn til mønsterstrikk! Et herlig fargeutvalg du har!

    Det er forøvrig billigere å kjøpe garnet på nettet, for Loop er ganske dyre, fant jeg ut sist jeg var der. Men det er jo flott å se fargene laiv før man kjøper dem da, så det er vel verdt prisen.

    Jeg har slitt litt med å finne en god, lys basefarge. Hva heter den hvite bunnfargen på villsaujakka?

    SvarSlett
  3. Annepålandet, jeg har flest nøster av den kjemiske hvite, White, og blei veldig glad da jeg oppdaga noen rester av Natural White - det er den jeg har brukt. Jeg liker ikke den helt hvite.
    Enig, Loop er dyr, men er man i nærheten ...

    SvarSlett
  4. Koffor Runde? Bor du i nærheten kanskje? :D

    SvarSlett
  5. Stine, mannen min, som er vestlending, tok med meg på Dannelsesreise i Norges indrefileet (Vestlandet) i fjor, og Runde var ett av stedene. Og der var det villsauer. Jeg har et nytt mønster på gang som skal hete Taxi 13. Jeg veit ikke hvor dén ideen kommer fra for ikke har jeg kjørt en taxi som heter 13, ikke kjører jeg taxi, ikke sitter jeg på taxi og jeg har heller ikke sett filmen (som regnes for tapt) - navn på mønstre er en snodig ting i hodet mitt.
    Men det er altså villsauer på Runde, dem har jeg i det minste sett.

    Bor du i nærheten siden du spør?

    SvarSlett
  6. Å som jeg gleder meg ! Har akkurat fått kjøpt barnemønsteret og gjett om det blir feriestrikk fra helga ! Andre prosjekter blir umiddelbart satt til side ! Takk for inspirasjonen !

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...