7.5.13

KAL: Jentekjole ovenfra og ned

Jeg nevnte for et par uker siden at jeg hadde en idé om at vi kan strikke jentekjolen Nullkommaniks sammen i mai. Ideen er at jeg blogger mønsteret over noen uker framover, men samtidig viser jeg hvordan den kan tilpasses andre størrelser hvis denne ikke er den rette for deg. Sammen lager vi en kjole strikka ovenfra og ned :)


Den er cirka 5-6 år, brystvidden er 62 cm og lengden målt midt foran med halskant er 51 cm. Garnet som jeg har brukt her er Pickles sitt Pure Wool til det brune og grønne, mens mønstrene er strikka i restegarn. Det er noe tynt shetlandsgarn jeg hadde liggende som rester, men tynn alpakka eller sokkegarn vil gjøre samme nytten. Tilsammen veier den 196 gram, så til denne størrelsen trengs 2 nøster i Stamme og 1 nøste i Jalapeno, i tillegg til mindre enn 20 gram av 3 kontrastfarger til blomstermotivene.
Alternativt garn kan for eksempel være Wollmeise, Skinny Bugga!, Lanette, Rauma eller Dales Babyull, eller tynn eller babyalpakka. I neste innlegg viser jeg hvordan du kan velge et helt annet garn, med en helt annen strikkefasthet. Sjøl skal jeg strikke en jentetunika i str 2 år der jeg blander Drops Baby Merion og Pickles Pure Wool.

Denne er strikka på pinner 3 mm. Strikkefastheten er 32 m = 10 cm.


De små mønstersnuttene er hentet fra klassikeren Gotländska stickmönster av Gottfridson og Gottfridson, og som synes har jeg brukt fargen fra mønstermotivet på innsiden av ermene og skjørtet i stedet for vrangbord.


Neste innlegg kommer i morgen, onsdag. Lag en prøvelapp med garnet du ønsker å strikke i!

KAL = knitalong, det vil si strikk sammen. 

3 kommentarer:

  1. Hm, 32/10 i strikkefasthet? Er ikke det veldig mye? Det skal ikke være 22/10 da? Jmf hverdagsjakka? Hilsen pirkepetter aka Vibeke :)

    SvarSlett
  2. No vart eg skremt, Vibeke :0 Jeg som har vært på strikkekafe i kveld og ikke kunne gjøre noe. Og når jeg kom hjem for å sjekke det oppdaget at jeg hadde jo sendt den avgårde før i dag - #fail
    Men uansett om jeg faktisk har strikka med 22 eller 32 (jeg skal få personen som mottar kjolen til å undersøke det), men uansett, hvis regnstykket er 32 m per 10 cm så vil det bli riktig. Om noen klarer å strikke med 32 over 10, se det er et annet spørsmål ;)

    Og du veit jeg er veldig glad i dine pirkerier!

    SvarSlett
  3. Jeg stusset også litt på det med 32 m. Skal du strikke 32 m på pinne nr 3, må du jo strikke temmelig stramt. Og du skrev nylig at du strikker så løst. Rent bortsett fra denslags pirk, ser jo dette veldig spennende ut!
    Hilsen pirkepetter aka Annepålandet...

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...