4.5.13

- Eh, hva var det det var?

Jeg overhørte noen her om dagen snakke om at de ikke visste hva slags garn det var de hadde, de hadde mista etiketten. Ofte er det ikke så farlig fordi man kan jo kjenne med fingrene tykkelse og blande det inn der det er nødvendig. Og det var sånn det blei ordna i den samtalen jeg overhørte.

Når det gjelder om garnet er Superwash-behandla eller ikke så kan man jo bare bruke ild-metoden (ren ull brenner ikke, Superwash-behandla garn lyser opp i en liten flamme). Så sånn sett kan man klare seg uten etikettene. Men så er det det med at noen ganger trenger man likevel å vite. Farge eller innfarging for eksempel. Eller hvis man har et nøste man gjerne skulle hatt ett til av.


Så jeg tenkte jeg skulle tipse om min metode, å stikke etiketten inni garnnøstet når det nøstes opp. Noen liker å feste merkelappen på utsiden, med en strikk. - Whatever suits you, sier nå jeg.


Sjøl fester jeg den i midten når jeg nøster, og da vil selv små garnnøste-rester ha et merke.

Har du en metode du vil dele? 

7 kommentarer:

  1. Tak for tips med om det er superwash behandlet-jeg gør lidt ala dig når jeg ruller garn op,så har jeg nogenlunde styr på det :))

    SvarSlett
  2. Jeg putter lappen inni nøstet akkurat idet jeg drar den av spolen, så det blir sånn ca sånn som du gjør. Blir vel litt hipp som happ tror jeg. Men jeg har MYE som jeg ikke aner hva er, og da blir det typebestemt litt etter hva det kjennes ut som.

    SvarSlett
  3. Hvor er det et godt fif!! Jeg anede ikke at superwash brænder og at uld ikke gør!!

    SvarSlett
  4. Det skal jeg jammen gjøre! Jeg er altfor slurvete med sånt..

    SvarSlett
  5. Oi! Fikk lyst til å pyre litt garn, kjenner jeg!

    Og ja, såklart har jeg alltid lappen med. Dytter det inni nøstet når jeg starter på det eller snurrer det opp, for da har jeg opplysningene tilgjengelig.

    SvarSlett
  6. Jag gör som du, men jag väntar med lappen till slutet eftersom jag tar garnet inifrån...då är den kvar längre:)

    SvarSlett

Jeg blir kjempeglad for alle kommentarer, selv om jeg ikke svarer hver i sær :)
Dessverre har jeg måtte skru på ordrebekreftelse fordi jeg får så innmari mye spam. Håper ikke dette gjør det altfor vanskelig for deg å kommentere.

Og lageret økte …

Eller lager? Er det noe hyggelig ord for alt det vakre garnet jeg har hjemme?  Mens jeg tenker litt mer på det ordet kan jeg fortelle om d...